Nya SD Mölndal är glada att härmed få kungöra att man kämpar oliiiiiidligt hårt för att få till de mest efterfrågade cykelbanorna i södra delarna av Mölndal. Eller det vill man ge sken av i en av sina senaste Facebookposter. Men vad har man egentligen gjort och hur hett är det med cykelbanorna internt? Redaktionen tar tempen!
Låt oss faktakolla det mest centrala påståendet, att SD Mölndal ska ha lämnat in en begäran om en utredning om hur sträckan i Hällesåker kan byggas. Redaktionen har begärt ut samtliga protokoll från Tekniska nämndens möten hela vägen från 2019 fram tills idag. Fram till början av år 2023 återfinns inget avtryck alls från SD:s håll utöver ett trivialt tilläggsyrkande i ett orelaterat ärende.
Den första protokollförda händelsen av intresse inträffar på Tekniska nämndens sammanträde 2023-03-13 där ”Thomas Olin (SD) väcker ett ärende angående förutsättningar för gång- och cykelväg mellan Hällesåker och Lindome.” Ärendet är tämligen förvirrat angående markägande, vem som ansvarar för vad och att allt ska utredas och marken köpas trots att trafikverket ansvarar.
Definitivt inte nedpräntat av någon som gjort sin hemläxa och bryr sig, men det som kommer härnäst i protokollet är det som bör få alla cykelbaneentusiaster att rygga tillbaka. Tekniska nämndens ordförande Göran Isacsson (m) föreslår att initiativet skall anses besvarat med hänvisning till stadens cykelplan. Thomas Olins förslag faller i nämnden, vilket inte är så konstigt i sig med tanke på hur illa formulerat det var. Men här dyker en intressant detalj upp: Thomas begärde inte votering och yrkade inte bifall till sitt eget förslag. Han deltog inte ens i beslutet .
Låt oss upprepade det: Thomas Olin (SD) röstade inte ens för sitt eget initiativärende om cykelbanan till Hällesåker!!!
Att förlora omröstningar hör politiken till men inte att lägga sig platt när profilfrågor ligger på bordet. Vi fortsätter i protokollen och noterar att Thomas ställt sig bakom majoritetens (S och M) linje att inte tillskjuta mer pengar för belysningsåtgärder i Hällesåker så sent som i augusti.
Här finns ytterligare en sak till att nämna. I september tar Thomas på nytt upp ett snarlikt ärende i nämnden angående cykelbanor. Men varför då? Stöd saknas fortfarande och utfallet kan knappast tänkas bli annorlunda. Och om det var för att rätta någon detalj i originalärendet så går den förklaringen inte ihop heller för det tar inte 6 månader.
Låt oss istället attackera mysteriet från en annan riktning och undersöka vad Thomas Olin sagt och tyckt om cyklister och cykelbanor vägar genom åren.
Thomas Olin hatar cyklister och kan bara då och då mäkta med att slänga in ett svepskäl. Det finns inget annat sätt att säga det. Allt från insändare, sina egna konton på sociala medier och SD Mölndals Facebooksida där han är skribent sprider bara ett budskap. Cyklister och cykelbanor är alltid dåligt. Var hatet kommer ifrån har redaktionen inte lyckats lista ut och kan bara spekulera om, det enda genuint återkommande temat är att cyklisters blotta existens innebär att äldre behandlas sämre och är därför dåliga. Ett bakvänt resonemang man bara kan landa igenom att gravt missförstå kommunal budgetprocess (driftsbudget kontra investeringsbudget för er som är intresserade).
Möjligtvis är Thomas ute efter hämnd på grund av den undermåliga vård han anser att hans egen mamma fick på ett äldreboende i Göteborg. Fast det rättfärdigar ju knappast att Mölndalsbor bestraffas och får en mindre attraktiv kommun. Lägg på det alla hans uttalanden och man måste vara extremt naiv om man tror att denne man frivilligt kommer medverka till en enda meter cykelbana. Det förklarar också varför han inte kämpade för sitt eget förslag och att försök nummer två tagit så pass lång tid att få till.
En ytterligare bit stödbevisning är att partikamraten Tomas Dahlqvist tjänstgjorde i Tekniska nämnden och röstade för cykelplanen på mötet 2021-12-16. Alltså samma plan SD Mölndals representanter nu försöker hävda är otillräcklig. Men varför släppte man då igenom den helt utan protester?
Saknar Tomas Dahlqvist (SD) nu partiets förtroende? Om han får behålla sina uppdrag är det en stark indikation på att Sverigedemokraterna inte egentligen vill ha de viktigaste cykelbanorna i södra Mölndal. För detta utfall, att SD Mölndal nu låtsas att de driver politiska linjen om cykelbanor är alldeles för gynnsam för att vara ett politiskt misstag. Allt tyder på att man är ute efter att lura till sig Hällesåkersbornas röster genom tomma julklappspaket.
Ett par ytterligare detaljer som är relevanta för kontexten och för att genuint förstå Thomas Olins prioriteringar är hans andra ärende i medlemsutskottet som gällde just hans hat mot cyklister.
Upprinnelsen till personärendet var att Thomas tyckte det var okej att en hemtjänstanställd i Mölndal på arbetstid oprovocerat blev slagen och föll av sin cykel. Gärningsmannen flydde snabbt platsen. Den hatiske Thomas Olin (SD) konstaterade omedelbart när han såg artikeln att ”Hon måste ha gjort något för att bli slagen. Ingen blir oprovocerat attackerad på det viset.”
Än till denna dag är det Thomas Olin (SD) sätt att resonera så fort ordet cykel nämns. För i slutändan är hans prioritet alltid maximal skada mot cyklister. Kom också ihåg att SD Mölndal med öppna armar nu välkomnat honom tillbaka med viktiga politiska uppdrag* och en plats som nämndeman i tingsrätten. Fundera på vad som kommer hända om ett liknande fall dyker upp i tingsrätten men där gärningsmannen åkt fast. Med största sannolikhet friande dom, kvinnan måste ju ha gjort något fel!
Läs gärna fortsättningen på Sverigedemokraternas haveri kring cykelbanan Hällesåker – Lindome här!
Fredrik Mellbin
redaktionen@wessbergconsulting.se
*Thomas Olins uppdrag i sammanfattning: Vice ordförande SD Mölndal Valberedare i Västra Götalands Västra partidistrikt Ledamot i tekniska nämnden Nämndeman i tingsrätten